În seria sa, „Magic World”, Olga Matsaeva portretizează nudul feminin într-o atmosferă de studio, ușor mistică. Decorul e cât se poate de simplu, aproape fără recuzită. Cadrul auster și atmosfera tainică în care se derulează ședințele foto sunt, cel mai probabil, o influență a modului de lucru al profesorului ei, Ilya Lis, un maestru al clarobscurului și al unei ambianțe ușor noir. La Olga Matsaeva lucrurile sunt însă ceva mai diluate: clarobscurul pierde puțin din forță și contrastul devine mai moale, în acord cu albul sidefiu al pielii, cu frumusețea și grația figurilor și cu precizia liniilor. Astfel că accentul se mută, structural, pe forma și postura în care sunt surprinse modelele.
În căutarea unei corporalități
În plus, în multe dintre cadrele sale, se observă tendința de alungire a corpului fizic, o extensie în căutarea unei alte corporalități, mai puțin dense și clar delimitate. Este prelungirea înafară a unei stări de grație interioare. Și, parțial, răspunsul la faptul că feminitatea este mai mult o chestiune eterică, dificil de fixat în contururi precise. Această elongație a corpului care, uneori, pare să iasă din cadru, amintește de standardele de armonie fizică, mereu schimbate de-a lungul vremurilor. La vechii greci, corpul era reprezentat ca fiind de șapte ori dimensiunea capului, măsură socotită și astăzi ca fiind cea mai armonioasă. În plină Renaștere, Botticelli a mai adaugat un cap pentru ca mai târziu, manierismul lui El Greco să meargă și mai departe: corpul era egal cu de nouă ori lungimea capului.
Simbolism extensional
De un simbolism extensional este vorba până la un punct și la Olga Matsaeva. Siluetele sale în oglindă reflectă un chip nelumesc al personajelor, ținut până atunci captiv. Portofoliul include însă și posturi clasice, din care modelul nu caută să evadeze neapărat. Una dintre ele amintește de „Violon d’Ingres” (1924) a lui Man Ray; în altele, maternitatea și inocența sunt prezente in extenso cu mister, eleganță, fragilitate. Reflexiile, dar și reflecțiile, fotografei asupra nudului feminin deconspiră măcar tot atâtea identități ascunse câte sunt prezente și în studioul ei. Pentru una dintre imaginile portofoliului („In the mirror”), Olga Matsaeva a fost recompensată cu premiul întâi la prestigiosul concurs Spider Awards (Nude Art) și cu Merit of Excellence Photographer of the Year.
- născută în 7 septembrie 1983, Moscova
- expoziții: Sankt Petersburg, Ryazan, Nizhni Novgorod, Kaliningrad
- premii: Spider Awards, Prix de la Photographie, United Press International, Fotomania, International Photo Awards etc
- website: http://www.matsaevaolga.ru
La început colecționa imagini. Le aduna de oriunde: ziare, reviste, cataloage, afișe. Avea albume întregi. Micul ei tezaur: imagini variate cu oameni, animale, plante. Olga Matsaeva era un copil pe atunci și nu credea că există cineva anume care le realizează. Abia din 2004 a început să facă fotografii. Lucra într-un centru de recreere pentru copii și a realizat un fotoreportaj. A trecut apoi la natură și portrete. Fotografia nud a venit la trei ani după acestea.
Studio și atmosferă
„Sunt atrasă de corpul uman, îmi place varietatea sa, indiferent de proporții. Încerc să imprim imaginilor mele o anumită atmosferă, o stare de mister, de exemplu. Imaginea capătă astfel mai multă substanțialitate și armonie, făcând-o mult mai inteligibilă pentru privitor”, afirmă Olga Matsaeva.
Primul model a fost chiar ea. „E cel mai accesibil dintre toate”, spune fotografa. Lucrează însă mult și cu alte modele. Unele dintre ele sunt în cercul ei de prieteni, altele au contactat-o via internet. „Nu mi-e greu să găsesc modele, poate și pentru că nu am criterii predefinite în ceea ce privește corpul uman. Oamenii pe care-i fotografiez sunt diferiți ca aspect, au vieți și valori diferite. De fiecare dată întâlnirea cu ei este o experiență nouă pentru mine. Dar și pentru ei”, subliniază Olga Matsaeva.
Ceașca de ceai și poveștile
De regula lucrează cu modele neprofesioniste, multe dintre ele pozând pentru prima dată. Asemenea ședințe dezvoltă complicități fertile. De aceea, unele dintre ele se reîntorc în studioul ei. „Nuditatea nu e o problemă de națiune, ci mai degrabă de individ, de atitudinea lui față de corpul său. Rușii nu sunt nici mai rușinoși și nici mai dezinhibați decât alte națiuni. Mulți dintre semenii noștri nu își acceptă corporalitatea, fiind condiționați de tiparul societății”, afirmă fotografa.
Olga Matsaeva obișnuiește să lucreze în studio, dar a organizat ședințe foto nud și în natură. Preferă studioul mai mult pentru confort. Îi place lumina naturală venită prin fereastră, mai blândă și mai potrivită pentru fotografia nud.
Uneori lucrează după-amiaza târziu și atunci folosește o lampă cu halogen. În plus, studioul crează o atmosferă specială în care poți servi o ceașcă de ceai și sta la povești. Nu agreează studiourile profesioniste; totul e prea definit într-un astfel de spațiu. De aceea, încăperea ei e una simplă, aproape fără recuzită.
Oglinda
Pentru nudurile din portofoliu a folosit un Canon 20D, cu obiectiv Canon de 50mm și un altul Tamron 28-75mm. Nu consideră aparatura ca fiind importantă. „E doar tehnică, nimic altceva, spune ea. Fotografia în sine nu se ascunde în aparatură.”
În multe dintre lucrările sale, Olga Matsaeva folosește oglinda ca accesoriu. E aproape un fetiș al ei. Reflexiile oglinzii, spune artista, adaugă o notă de fantasmagorie și misticism imaginii. Oglinda și răsfrângerile ei ne reamintesc deseori că arătăm într-un fel, la exterior, dar suntem alții în interior. La fel e și lumea, se arată convinsă fotografa.
În zilele libere nu își stabilește neapărat un program, ci se lasă în voia evenimentelor. Sunt dimineți în care nu știe dacă va face fotografie în acea zi, dacă se va întâlni cu prietenii, dacă va ieși să facă o plimbare sau dacă va citi o carte. Posibilitățile sunt nenumărate. Întotdeauna însă ziua se sfârșește cu o revizuire a ceea ce a trăit peste zi și cum s-a simțit.
Prima ședință foto nud în care nu a servit personal ca model a fost și cea de care își amintește cu cel mai mare drag: „O chema Maria (prezentă în galeria de imagini în trei ipostaze, una în care este însărcinată – n.n.). Îmi amintesc că eu eram foarte agitată, dar și ea era. M-a privit și m-a întrebat: «Eu sunt prima?». Am răspuns: «Da!». Aș vrea să-i mulțumesc mult pentru tot. Ei și celorlalte modele, de asemenea”.
Despre acceptare
Unul dintre aspectele pe care le urmărește Olga Matsaeva atunci când fotografiază nud este evoluția în timp a corpului omenesc. Este și motivul pentru care agreează colaborarea îndelungată cu unele dintre modelele sale, observându-le în diferite stagii ale vieții: necăsătorite, însărcinate, având deja copii. Corpul arată diferit, dar minunat. N-a lucrat până acum pe detalii anatomice și nici folosind multiexpunerile, dar i-ar plăcea să încerce într-o bună zi.
Despre proiectele de viitor, Olga Matsaeva nu spune prea multe. Doar că e interesată să lucreze cu modele înafara standardelor percepute de lumea modernă. „E o chestiune de acceptare a propriului nostru corp fizic. Eu însămi mă schimb interior foarte mult, probabil că și modelele mele. Nu știu dacă acest lucru duce undeva anume. Trebuie să învățăm să ne iubim și să ne acceptăm corpul așa cum este el. E una dintre provocările cele mai importante pentru fiecare dintre noi”, concluzionează fotografa. (F.Ș.)