Radoslaw Pujan face fotografie pe film din convingerea clara ca digitalul nu are si nu va avea niciodata farmecul peliculei. S-a nascut si a crescut in Polonia, locuieste mai mult in Franta si lucreaza in Belgia. Pentru a-si realiza proiectele calatoreste insa in multe alte tari. E IT-ist, asa ca fotografia vine sa echilibreze perfect o viata anosta de birou. Arta sa vorbeste despre gratie, fragilitate, eleganta, sensibilitate, cochetarie, mister, dar nu numai. Picurate in masuri egale in imaginile sale sunt si erotismul, provocarea, seductia, ipostazele carnale. Laolalta cu incremenirea sidefie de statuie greaca a unora dintre modele. Eternul-feminin rasucit pe toate partile.
- 38 de ani, nascut si crescut in Polonia
- traieste si lucreaza in Franta, Belgia, Polonia
- studii finalizate in IT
- autodidact in fotografie
- pagina web: radoslawpujan.com
De la digital la film
„Sunt o persoana sociabila si imi place sa intalnesc oameni noi. Ma omoara statul in birou”, marturiseste fotograful. A inceput sa faca fotografie cu mai bine de zece ani in urma. Un traseu obisnuit, la inceput cu peisaje si cu portrete facute prietenilor in vacante. Ceva lipsea insa din cadrele sale; avea impresia ca fotografia ceva ce deja exista. Toate imaginile nu erau decat niste cópii, iar el vroia lucruri diferite si unice. Odata lamurit necazul, lucrarile sale au capatat o alta perspectiva. Asta si pentru ca se lasa inspirat doar de ceea ce il sensibilizeaza.
A lucrat in trecut pe digital, dar n-o mai face. L-a convins unul dintre prietenii sai atunci cand i-a aratat cat de diferit este procesul realizarii unei fotografii pe film. Asta se intampla prin 2005, pe cand locuia inca in Cracovia. Acum foloseste o camera digitala modesta doar pentru a masura valorile luminii. Lucreaza in principal cu Hasselblad pentru formatul patrat si cu Pentax, Graflex si Mentor pentru formatele largi. In ceea ce priveste filmul foto, prefera actualmente Kodak Trix si Portra, dar a lucrat in anii de inceput si cu Ilford HP+. Cateodata foloseste si lupa.
In cautarea modelelor
„Este mai usor sa lucrezi in alb-negru decat color, spune el. Poti ascunde unele detalii care nu sunt importante in fotografie. Culorile pot distrage foarte mult. Cand privesti o fotografie in alb-negru te concentrezi pe subiectul principal. Sunt vizibile doar lucrurile care conteaza, cum ar fi umbrele, expresiile faciale, contrastele.”
Nu e greu sa faci o fotografie, crede Radoslaw Pujan. E rezumatul unui plan pe care l-ai pregatit minutios dinainte. Pregatirile se dovedesc a fi partea cea mai dificila a procesului fotografierii. „E obligatoriu pentru mine sa gasesc modelul perfect, costumatia si decorurile care se potrivesc cu ideea pe care doresc s-o exprim. De multe ori pun toata povestea pe hartie, fac inclusiv schite pentru un concept cat mai unitar.”
Inceputurile in fotografia de nud n-au fost deloc usoare. Radoslaw Pujan isi cauta modele printre prieteni ori pe site-urile de specialitate. Dupe ce imaginile sale au inceput sa circule si sa fie apreciate, lucrurile s-au imbunatatit vizibil si, de cativa ani buni, modelele sunt cele care ii cauta colaborarea. Asta il ajuta semnificativ pentru ca poate alege modelul potrivit ideii pe care vrea s-o exprime. Poate crea povestea inainte si alege pe urma persoana corespunzatoare scopului urmarit.
Frumusete si echilibru
Secretele unei sedinte foto reusite? Nu prea sunt. Recunoaste insa ca, uneori, pentru a obtine anumite emotii pe chip sau o tensiune in corp, incearca sa seduca modelele. „Mi se pare destul de usor pentru un barbat sa faca fotografie erotica pentru ca se poate plasa lejer in ipostaza unui seducator, mai ales atunci cand are in fata frumusetea unor corpuri aproape perfecte”, este de parere fotograful.
Deseori, prietenii il tachineaza pe seama emotiilor pe care le poate naste prezenta langa el a unei femei goale. Momentele privilegiate sunt tratate insa cu maxima responsabilitate si concentrare. „Privesc femeia ca pe o sculptura. Mediul si tot ce graviteaza in jurul ei, istoria in sine, devin un tot unitar care creeaza o imagine. Nu e timp deloc pentru alte ganduri, ci exclusiv pentru cautarea frumusetii si echilibrului, doua dintre caracteristicile esentiale obligatoriu regasibile in lucrarea finala”, explica fotograful.
„Nu stiu in ce directie se va indrepta fotografia mea. Stiu doar ca vreau sa fixez frumusetea in memorie si s-o arat lumii. Mai stiu insa si ca aceasta frumusete e extrem de subiectiva si ca se schimba odata cu timpul,” afirma Radoslaw Pujan. Prima sa carte de fotografie este planificata sa apara in acest an. (F.S.)