Cu Szabó Zsolt András, ne luam inaltime. Si la propriu si la figurat, caci peisajele sale montane pot seta oricand caracteristici majore pentru o definitie a genului. Discret si extrem de pasionat in ceea ce face, serios si aplicat, fotograful salajan nu se multumeste doar sa surprinda splendoarea naturii. In multe dintre fotografiile sale introduce cu buna stiinta cate un element care tensioneaza cadrul si ii confera dramatism. Cum ar fi, de exemplu, cate un copac singuratic, dezgolit de furiile vremii si de batranete. Dincolo de toate insa predomina grija pentru compozitii impecabile, care dirijeaza atentia in imagine, si o permanenta corespondenta intre prim-plan si planul secund sau indepartat, fapt care acorda cadrelor sale echilibru si o incantatoare adancime. Aceasta maniera de a vedea lucrurile este una dintre caracteristicile fundamentale ale artei sale. Cand vine vorba despre peisajele lui Szabó Zsolt András merita facuta o crestatura pe raboj pentru a nu uita sa respiram, macar din cand in cand, aerul rarefiat al inaltimilor cristaline. Ale muntilor si ale fotografiei deopotriva. Monocromia sa indica simplitate, forta si e cat se poate de dezbarata de tendinte strict formale.
– nascut in 1978, in Salaj
– traieste si lucreaza ca medic dentist in Boghis, Salaj
– fotograf de peisaje Fine Art
– website: www.szabozsoltandras.ro
Portofoliul prezentat pe Mondorama include doar fotografii alb-negru realizate in ultimii zece ani de zile. Putea fi la fel de bine o selectie color a lucrarilor sale, in aceeasi masura de valoroase.
Szabó Zsolt András a fost atras din vremea copilariei de imagine. Pasiunea pentru munti si salbaticie a jucat insa un rol major in aplecarea lui catre fotografie. E autodidact, un fervent consumator de fotografie buna si un practician infocat. Lucrurile serioase in ceea ce priveste fotografia au inceput pentru el de prin 2003, gasind inspiratie in operele lui J.R.R. Tolkien, Marc Adamus si Ryan Dyar. Fotografiaza in Muntii Carpati, Tatra, Caucaz, Alpi.
„Explorez partea artistica a fotografiei de peisaj, accentul fiind pe abordare, nu pe subiectul propriu-zis. Lucrez permanent la mai multe proiecte, fiecare avand propriile caracteristici, peisajele monocrome fiind doar unul dintre acestea”, ne spune fotograful. In absenta culorilor, „totul se simplifica si se reduce la compozitie”. In majoritatea cazurilor la peisajele in alb-negru, ceea ce fotografii numesc „lumina buna” inseamna cu totul altceva decat la cadrele color. „Din punctul meu de vedere, afirma Szabó Zsolt András, atu-ul peisajelor monocrome este faptul ca ele evidentiaza mai mult rolul luminii in compozitie”.
Toate proiectele fotografului pot fi gasite in galeria website-ului sau, la dimensiuni mai mult decat generoase, reprezentand fiecare cate un fisier separat, cu cate un titlu reprezentativ. (F.S.)