Arta si spiritualitate in fotografiile lui Vasile Dorolti si Remus Tiplea

0

Fotografiile a doi dintre cei mai cunoscuti si apreciati fotografi romani ai momentului fac obiectul unei expozitii de mare tinuta la Oradea. Vasile Dorolti este prezent cu proiectul „Oameni si cruci”, iar Remus Tiplea cu „Confesiuni religioase”. Cate 40 de lucrari de la fiecare, cu dimensiuni generoase, 100/70, respectiv 70/50cm, pot fi vizionate pana in data de 18 iunie 2017, la Muzeul Tarii Crisurilor. Vernisajul a avut loc saptamana trecuta la sediul vechi al institutiei muzeale oradene, Sectia de Arta, in prezenta celor doi fotografi, a lui Aurel Chiriac, directorul muzeului, a Excelentei Sale Böcskei László, episcop romano-catolic de Oradea, a criticului de arta Ramona Novicov, a curatorului Florin Sipos, editor mondorama.ro, a unui reprezentant al Bisericii Greco-Catolice si a unui public select. La circa o jumatate de ora dupa vernisaj, intr-una dintre salile expozitiei a fost proiectat pe ecran un slideshow cu lucrarile lui Remus Tiplea din proiectul „Confesiuni religioase, respectiv Vasile Dorolti din „Oameni si cruci”, iar publicul interesat a putut sta de vorba cu cei doi fotografi. Cu ocazia evenimentului au fost tiparite pentru fiecare dintre cei doi fotografi cate 1.000 de flyere, cu text (date biografice si statement proiect) in limbile romana, maghiara si engleza.

 

Vasile Dorolti este unul dintre numele grele ale fotografiei romanesti contemporane, cu proiecte realizate inclusiv in anii de crunta dictatura, cand simplul fapt de a fi posesorul unui aparat de fotografiat era suficient pentru a te plasa in vizorul autoritatilor vremii. Cu unul dintre acele proiecte, avand ca tema copiii orfelinatelor comuniste, a avut curajul sa iasa pe simeze.

 

Proiect-eseu

„Oameni si cruci” este un eseu formidabil despre moderrnizarea accelerata, oarba si fara repere a uneia dintre societatile considerate a sta la baza spiritului si sufletului romanesc. Proiectul sau vorbeste discret despre o societate patriarhala in extinctie, pornind de la troitele de pe marginea drumurilor din Maramures, inchipuind Cristosi de plastic naivi si decrepiti, prinsi in suruburi.

© Vasile Dorolti: Oameni si cruci

© Vasile Dorolti: Oameni si cruci

“Fotografiile povestesc despre frumos si trainic, despre urat si efemer, developand schimbarile fundamentale intr-o comunitate rurala perceputa pana nu demult ca arhaica si traditionalista”, afirma fotograful baimarean.

E o lume in disolutie in imaginile lui Vasile Dorolti. E o disolutie estetica in primul rand, o disolutie a formei, obiectuala, o disolutie a acelei cruci din margini de hotar, din gradinile oamenilor sau de la raspantii de drumuri. Dar si o disolutie morala, o disolutie de fond, care “legitimeaza” o societate in care crucile din lemn sculptat sunt inlocuite, intr-un proces accelerat, ireversibil si fara noima, de Cristosii de forex cumparati de la mall.

 

Pelerinaj moral

Remus Tiplea este una dintre prezentele cele mai vii in fotoreportajul romanesc al ultimilor ani. Documenteaza cu curaj si pasiune teme diverse pe care le extrage din universul pitoresc al Tarii Oasului: lumea felurita a confesiunilor religioase, viata crescatorilor de oi, dar si a groparilor din cimitirul local. Exceptand fotografia documentara, Remus Tiplea face, cu acelasi succes, si fotografie macro. E zona sa de nisa, in care se retrage dupa oboseala fotoreportajelor.

© Remus Tiplea: Confesiuni religioase

© Remus Tiplea: Confesiuni religioase

“Confesiuni religioase este un proiect de anduranta, inceput in anul 2011, care documenteaza momentele importante din viata si activitatea a sase comunitati religioase: ortodocsi, catolici, penticostali, martori ai lui Iehova, adventisti, protestanti. Fotograful ridica vizitele facute diferitelor culte religioase la rangul de pelerinaj estetic si moral, oferind in acelasi timp o descriere exacta a uzantelor din cadrul fiecarei comunitati in parte.

La sase ani de la inceperea proiectului, Remus Tiplea a extras perfect esentialul din experientele traite. Concluzia sa poate functiona oricand si oriunde ca motor si povata calauzitoare pentru omenire. „Proiectul in sine m-a facut sa-mi dau seama de un lucru primordial, acela de a fi un om bun, mereu mai bun. Asta trebuie sa te invete orice biserica din lume. Asta este cea mai importanta religie de pe fata pamantului: sa fii un om bun!”, afirma, cu tarie si convingere, fotograful negrestean.

Epic prin dimensiuni, „Confesiuni religioase” configureaza echidistant portretul social si moral al celor mai importante colectivitati ecleziastice din Romania de astazi.

© Remus Tiplea: Confesiuni religioase

© Remus Tiplea: Confesiuni religioase

Expozitia este organizata de Muzeul Tarii Crisurilor, Consiliul Judetean Bihor, si Episcopia Romano-Catolica Oradea, in parteneriat cu Centrul Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Bihor, Directia Judeteana pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National Bihor si mondorama.ro.

 

O expozitie altfel la “Onisifor Ghibu”

Cinci dintre imaginile lui Vasile Dorolti din “Oameni si cruci”, tiparite pe autocolant de exterior, la dimensiunile de 100 / 70cm, au fost expuse intr-un cadru inedit la Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu” din Oradea. Evenimentul a avut loc miercuri, 17 mai, ora 10:00, in cadrul “Saptamanii altfel”.

Promotorul si creierul intregii actiuni a fost profesorul Nicolaie Ardelean, secondat de criticul de arta Ramona Novicov. “Ceea ce vedeti aici sunt un esantion dintr-un fel de vas mama – 40 de lucrari, intr-un alt format, sunt expuse in Sectia de Arta a Palatului Baroc. Ce facem aici poate fi un deget indreptat spre expozitie: cand nu aveti altceva mai bun de facut, mergeti sa vedeti lucrarile proiectului «Oameni si cruci», gratificatia va fi cu atat mai mare”, i-a indemnat profesorul Nicolaie Ardelean pe elevi.

Vasile Dorolti la "Onisifor Ghibu". © Dan Chis

Vasile Dorolti la „Onisifor Ghibu”. © Dan Chis

Noutatea absoluta a fost transmisia live a evenimentului pe Youtube. Intreaga derulare a manifestarii a fost urmarita cu maxim interes de Vasile Dorolti, care le-a vorbit mai apoi elevilor adunati in parcul expozitional al liceului despre “limpezirea” limbajul fotografic, intr-o vreme in care gadgeturile si dispozitivele cu camera foto isi fac loc in buzunarul fiecaruia dintre noi.

Cu mai bine de o saptamana inainte de eveniment, fotograful baimarean a fost prezent in mini-studioul Logo Paper din cadrul liceului oradean. Unul dintre cele mai vizitate blog-uri de liceu din Romania, Logo Paper a a atins la un moment dat peste un million de vizualizari, gratie materialelor de calitate realizate exclusiv de elevii de la “Onisifor Ghibu”.

 

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

error: Continutul este protejat!