India lui Alexandru Ilea iese din zona de confort a fotogeniei excesive cu care am fost familiarizati in ultimele decenii, de la membrii Magnum si pana la ultimul turist cu telefon la purtator. Imaginea presetata pe care o avem despre subcontinentul indian inseamna multa culoare, personaje si scene pitoresti, aglomeratie. Plus o dezordine vizuala fertila arareori, un fel de entropie estetica scapata de sub control. Alexandru Ilea pune putina ordine in lucruri si indrazneste sa fotografieze si altfel: in alb-negru, aerisit, atmosferic. Se indeparteaza stilistic de magia colorata a Indiei, dar nu pierde din vedere etosul locului. India sa monocroma e la fel de spectaculoasa si poate mai zen decat o stim din imaginile color, supusa inca sacrului si unui ritm cosmic mai lent, in acord cu cadenta oamenilor si a vietuitoarelor. Fotograful clujean vede intai strada in toata desfasurarea sa, apoi contextualizeaza. Pleaca dinspre particular spre general, dinspre amanunt spre intreg. Asa se face ca portofoliul sau dilueaza discret din specificul zonei pe care, oricum, nu l-a cautat in mod explicit. Chiar si in seriile sale color despre India aplica aceeasi reteta: intai strada, ca organism in sine, cu momentele sale decisive, rostuite natural, fara efort, in specificul locului. E o alegere deliberata si asumata in ideea de a explora noi formule de exprimare, altele decat caile batatorite de pana acum. Cu India sa, Alexandru Ilea face o sumara morfologie descriptiva, un exercitiu relaxat fara pretentii de opera culta, dar care depaseste experimentalul.
- nascut in 1981, Alba Iulia
- stabilit in Cluj Napoca, lucreaza ca Software Architect
- studii: Universitatea Tehnica din Cluj Napoca (Facultatea de Automatizari si Calculatoare)
- premiat la concursuri internationale: International Color Awards, LensCulture Street Photography, Miami Street Photography Festival, Travel Photographer Asia, ΦΩS Bucharest etc.
- website: https://alexileaphotography.ro/
Alexandru Ilea a invatat fotografie prin studiu individual si participand la workshop-uri cu membrii Magnum si In-Public. Calatoreste pe mai multe continente, destinatiile favorite fiind India, Myanmar, Maroc, Cuba si Albania. Seria de imagini alb-negru este o selectie din iarna anului 2014-2015 cand si-a stabilit doar o „tabara de baza”, restul itinerariului fiind fixat pe parcurs.
Capcana
„Culorile si activitatea intensa din India ofera multe oportunitati pentru un fotograf, dar poti usor sa cazi in capcana si sa ai prea multe elemente sau prea multe culori in poza. Astfel, daca am un cadru cu un subiect interesant, un moment decisiv, o geometrie frumoasa, o lumina sau o umbra interesanta trebuie sa iau in considerare daca intr-adevar culorile ajuta sau nu la evidentierea acestora. Daca elimini culoarea din cadru poti ghida privitorul sa vada oamenii si expresiile lor, nu neaparat hainele lor”, afirma fotograful.
Prima oara a ajuns in India in 2013 si era fascinat de culori si de tumultul strazii. A fotografiat mult, dar n-a pastrat imagini din primele zile: avea nevoie de obisnuinta cu locul pentru a-l putea aborda in profunzime. Nu si-a impus un anumit stil tocmai pentru a fi deschis la experiment si invatare.
„Am putea fi tentati sa credem din ce vedem pe retelele de socializare ca India inseamna doar culoare. Totusi, putem gasi exemple reprezentative de fotografii alb-negru, cum ar fi cele din «Calcutta» lui Raghu Rai, un album care m-a facut sa ma indragostesc de acest oras si sa revin la el cu fiecare calatorie in India. Mi s-a parut interesant sa ajung in Kolkata (fosta Calcutta) si sa revad locurile si viata oamenilor asa cum le-am vazut in fotografiile lui Raghu Rai”, ne spune Alexandru Ilea.
Maimutele suverane
Atat fotografiile color cat si cele alb-negru ii plac in aceeasi masura si ii trezesc amintiri la fel de vii. Revazand unele cadre ii revin in memorie casele colorate, orasul albastru Jodhpur, sari-urile indiencelor, bazarurile, mirodeniile si florile.
„Am stat o saptamana intr-un oras sfant in care ma trezeam inainte de rasarit ca sa fotografiez pelerinii care veneau din toata India sa se scalde in raul unde conform credintei Hindu s-a nascut zeul Rama. De obicei, la ore matinale era putina miscare pe strada iar maimutele rasfatate si protejate de localnici stapaneau locul. Era o ceata densa care disparea abia inainte sa apuna soarele. Intr-una dintre dimineti m-am oprit pe drumul ce ducea spre rau si am urmarit maimutele care se plimbau agale sau sareau prin copaci, pe garduri si pe casele oamenilor. Se uitau din cand in cand la mine sa vada daca aveam ceva ce ar fi putut sa-mi fure. Dupa ce citisem diferite povesti si vazusem localnicii cum ascundeau mancarea de vederea maimutelor am invatat sa am grija in prezenta lor. Am incercat sa atrag atentia cat mai putin, le-am facut poze si apoi am mers mai departe spre raul sfant”, povesteste Alexandru Ilea, facand referinta si la una dintre imaginile de rezistenta din serie. (F.S.)