Versus dar Impreuna 2018: un deceniu de fotografie

0

Salonul national de fotografie „Versus dar Impreuna” de la Negresti-Oas a ajuns la editie aniversara. Pornit initial ca o expozitie a patru fotografi din zona, evenimentul s-a transformat radical din anul imediat urmator, ajungand ca in decursul celor zece ani de derulare sa includa pe afis cei mai valorosi fotografi romani contemporani si cele mai valoroase proiecte. La timp aniversar, editia 2018 a evenimentului a capatat astfel o greutate aparte. 23 de fotografi din toata tara au fost invitati sa participe la expozitie. Dupa numele celor prezenti pe afis, se anunta una dintre cele mai redutabile editii de pana acum. Vernisajul a avut loc sambata, 24 noiembrie, ora 17:00, la la Galeriile de Arta „Dr. Pop Mihai” din cadrul Muzeului Tarii Oasului din Negresti-Oas. Parteneri ai evenimentului sunt: National Geographic Romania, Primaria Negresti-Oas si Centrul Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Satu Mare.

 

Alaturi de cei 23 de fotografi au mai expus, ca de fiecare data, organizatorii evenimentului: Emilian Moldovan, Remus Tiplea si Romeo Komaromi. Cea mai consistenta expozitie de fotografie din Romania i-a avut pe simeze pe Gabriel Balanescu, Vlad Basca, Andrei Becheru, Luiza Boldeanu, Petrut Calinescu, Adrian Capusan, Ioana Carlig, Anca Cernoschi, Petru Ciotlos, Liviu Cocicodar, Vasile Dorolti, Alexandru Feher, Hajdu Tamas, Oliver Merce, Ioana Moldovan, Laszlo-Tibor Olah, Cristina Petrica, George „Poqe” Popescu, Andrei Pungovschi, Michelle de Rose, Tadao Shibata, Cristina Venedict si Sorin Vidis.

 

Regina balului

In nota casei, fotografia documentara a fost si la aceasta editie regina balului, cele mai multe proiecte situandu-se in aceasta zona. Foarte aproape au fost si fotografia de portret si cea de nud. Vaduvita la aceasta editie, fotografia de peisaj a avut doar un singur reprezentant, Gabriel Balanescu, care a participat cu o serie de imagini realizate cu drona in zona Brasovului. Cam la fel au stat lucrurile si cu fotografia de strada, ai carei reprezentanti, cu o mai larga acceptie, au fost Adrian Capusan, ale carui imagini insa vireaza serios catre un conceptual urban minimalist si Hajdu Tamas, cu binecunoscutele sale instantanee ale unei realitati citadine cand misterioasa, cand umoristica, absurda sau ironica.

© mondorama. Imagini semnate Adrian Capusan.

© mondorama. Imagini semnate Adrian Capusan.

Tot in zona prezentelor singulare cand vine vorba despre tematica se afla si Oliver Merce, cu un portofoliu alb-negru „memento mori” ale carui cadre au fost realizate in perioada 2012 – 2018 si Alexandru Feher cu imagini etnografice din Oas si Maramures. De asemenea, Romeo Komaromi, cu o serie care are in centru fereastra, mai mare, mai mica, opaca sau nu, ca expresie plastica a receptivitatii si deschiderii catre lume, si Sorin Vidis, prezent cu cateva instantanee de interior/exterior centrate pe om si pe locul si relatia acestuia cu realitatea imediata. Aici intra si Luiza Boldeanu cu prima ei serie intitulata „Mood stories”, un grupaj de imagini „mis-en-scène”, cu personaje surprinse in diferite locuri si care vorbesc mai mult despre universul interior al fotografului.

 

Nud si portret

Fotografia de nud vine si ea in doua mari varietati de expresie. Prima: corpul gol expus intr-un ambient natural in care cauta integrarea simpla (Emilian Moldovan si Petru Ciotlos) sau o constructie alegorica mai complicata pentru a face parte din poveste (Anca Cernoschi). A doua: nudul de studio cu accent pe detaliu, stilizat la cateva linii si volume, aproape schematic si high-key (Cristina Petrica).

© mondorama. In fundal, imagini semnate Anca Cernoschi.

© mondorama. In fundal, imagini semnate Anca Cernoschi.

La categoria dedicata portretului ii avem pe Cristina Venedict, la care fundalul tinde sa devina o creatie de sine statatoare si aproape la fel de important ca si subiectul in sine; background-ul si personajul obligatoriu converg si, mai mult decat atat, devin complementare. In granitele acelorasi atribute se afla si fotografia de portret a lui Liviu Cocicodar, dar cu o recuzita ceva mai simpla si mai putin metaforica. A doua serie de imagini expuse de Luiza Boldeanu la Negresti-Oas prezinta cateva portrete de mongoli, tineri si maturi, realizate in urma unei calatorii in vara acestui an in Asia.

© mondorama. Imagini semnate Cristina Venedict.

© mondorama. Imagini semnate Cristina Venedict.

Executate in studio, pe teren si pe scena, portretele alb-negru si color ale lui Tadao Shibata propun o cuprindere cat mai larga a genului fotografic abordat; nu e sarit din schema, ca exercitiu, nici autoportretul. Cu Michelle de Rose intram in zona unui oarecare potret magic in care elemente din alte regnuri interfereaza cu prezenta umana.

 

Lumea comunitatilor izolate

Am lasat la urma sectiunea dedicata fotografiei documentare si fotojurnalismului, cea mai consistenta din expozitie. Povestea groparilor satului, unul dintre proiectele valoroase ale lui Remus Tiplea, aduce in atentie o categorie de oameni simpli si saraci de la marginea societatii, angajati de comunitatile religioase pentru sapatul locurilor de veci. Vasile Dorolti scoate de la naftalina imagini vechi de mai bine de 20 de ani si le alatura imaginilor mai recente intr-un proiect fabulos despre oamenii Muntilor Apuseni.

© mondorama. Imagine semnata Petrut Calinescu.

© mondorama. Imagine semnata Petrut Calinescu.

In acelasi registru, al documentarii vietii la munte, dar intr-o comunitate mai mica si mai izolata, catunul numit Poienile de sub Munte din Maramures, Petrut Calinescu prezinta mersul firesc al lucrurilor prin cateva imagini de senzatie. Un subiect pe care fotograful il va urmari sistematic pentru a observa schimbarile care vor aparea pe parcurs in cadrul respectivei comunitati. Intr-o alta regiune a tarii, Delta Dunarii, Vlad Basca urmareste viata oamenilor din cateva localitati emblematice pentru zona (Sfistofca, Letea etc), impacati cu traiul lor si cu ritmul naturii.

 

Relatia parinti-copii

Olah Laszlo-Tibor investigheaza soarta benzinariilor din vestul tarii in perioada de dupa 2007 cand, dupa trei ani de glorie, acestea sunt abandonate si lasate prada singuratatii si ruinei. Proiectul Ioanei Moldovan, „Noi suntem Invictus” are in centru participarea militarilor romani raniti in teatrele de razboi ale lumii la Jocurile Invictus 2017. Imaginile in alb-negru descriu „momentele de efort, de straduinta, dar si de izbanda” din timpul pregatirii si participarii acestora la Invictus, ca reprezentanti ai Romaniei.

© mondorama. Imagini semnate Ioana Moldovan.

© mondorama. Imagini semnate Ioana Moldovan.

Andrei Pungovschi documenteaza relatia parinti-copii si efectul pe care aceasta relatie il are pe termen lung asupra acestora din urma, iar Andrei Becheru exploreaza vizual legatura omului cu locul in care traieste si viata de zi cu zi in zonele montane izolate din Romania. In spatiul fotojurnalismului se situeaza si portofoliile lui George „Poque” Popescu, parte din ele instantanee pe teme sociale, si Ioana Carlig, interesata de lumea mai putin accesibila a laboratoarelor stiintifice.

© mondorama. Imagini semnate George "Poque" Popescu.

© mondorama. Imagini semnate George „Poque” Popescu.

Una peste alta, o editie solida, cu specificatia ca unele proiecte meritau mai multe imagini de prezentare si mai multa atentie din partea autorilor lor in ceea ce priveste datele oferite publicului. Catalogul expozitiei editat cu acest prilej include informatii despre fiecare dintre cei 26 de expozanti si despre seriile expuse, cu imagini reprezentative din portofoliul fotografilor. (F.S.)

 

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

error: Continutul este protejat!