Oleg Videnin surprinde in seria sa de portrete trei varste fundamental formatoare ale vietii omului: copilaria, pubertatea si adolescenta. Concentrate toate inainte de perioada in care se presupune ca omul e pe deplin constient de natura, locul, rostul si aspiratiile sale. Se poate spune astfel ca fotograful rus exploreaza inocenta universului juvenil, cu cat mai nevinovat, cu atat mai autentic. Poate de aici si abordarea directa a subiectilor, privirea curata in ochi, caci fotograful asta face: isi concentreaza portretele documentare clasice in jurul acestor stele fixe ale unui cosmos neexplorat inca.
- nascut in 1963, Bryansk, Rusia
- fotograf, jurnalist, producator de emisiuni radio, moderator de televiziune
- studii: Institutul de Tehnologie din Bryansk, inginer silvic
- membru al Agentiei Fotograf.ru, partener al Magnum Photos
- carti: „Black and white square. Female theme in the work of Oleg Videnina” (2008), „The Retourn Route” (2009), „Oleg Videnin” (2015)
- expozitii personale: Moscova, New York, Belgrad, Sydney, Houston, Paris, Roma etc
- publicat in reviste din Rusia, SUA (New York Times), Polonia, Coreea de Sud, Italia etc
- website: http://olegvidenin.com/?lang=eng
- editura: Art-Volhonka, 2009
- coperta cartonata
- 112 pagini; 84 fotografii
- dimensiuni: 22 x 32cm; greutate: 930 grame
- pret: 16 Euro (Europa); 20 Euro (restul lumii)
- link la carte: http://olegvidenin.com/?item=1512&lang=engcomenzi (cu semnatura) la: olegvidenin@gmail.com
Aproape toate imaginile contin detalii care fixeaza personajul mult mai bine in contextul actual, caci simplul portret in sine n-ar fi adus o prea bogata paleta de informatii. Uneori aceste detalii sunt mai directe si tin de felul in care se legitimeaza fiecare subiect al sau, cum e, de exemplu, in imaginea intitulata „Cobra”: ajuns la varsta adolescentei, personajul gaseste potrivit sa fie pozat cu un desen stilizat al sarpelui cu ochelari pe chilot. Este o imagine care ne intoarce spre interior, spre varsta si psihologia personajului si mai putin spre contextul general in care acesta isi traieste tineretea. In alte fotografii detaliile sunt doar sugerate si compun un plan secund si o imagine de ansamblu mult mai clare: o cale ferata abandonata, zone industriale in paragina, o motocicleta veche, periferia asezarilor umane, casele de lemn etc.
Personajele sale parcurg momente care raman memorabile in timp, fie ca e vorba despre o strangere inofensiva de mana (Dasha and Masha), despre un flirt de-o vara (Dance pavilion), despre o imbratisare tandra (Last school bell), ori despre o mana in ghips asezata pe umarul prietenului (Teenage years). Sunt portrete „anticalofile”, fara a fi infrumusetate in vreun fel prin detalii tehnice. Povestea nu este mediata decat de simpla naturalete a personajului. Oleg Videnin surprinde scene zilnice obisnuite, vaduvite de infumurarea oricaror realizari stilistice.
Dialectica structurala a imaginii
Exista, in alta ordine de idei, o certa dialectica structurala aproape in fiecare imagine: fotograful rus fixeaza realitati obiective fara echivoc, chiar daca in subtext (peisaje naturale, artificiale ori mixte), peste care vin, ca o ploaie de vara, conotatiile afective. In „Beatl”, „Teenage years”, chiar si in „Valentina in white”, capul usor inclinat te duce cu gandul la pierderea echilibrului, simbol al nesigurantei varstei. Altii sunt sau par sa fie de conditie modesta, dar se imbraca ingrijit, cum e Valentina, cu privirea ei blanda, care si-a pus o rochie alba de sarbatoare pentru a fi portretizata. Privite cu un pic de atentie, caracterul diegetic al imaginilor iese cu usurinta la iveala. Aproape fiecare cadru este serios susceptibil de o capacitate narativa lipsita de ambiguitati.
In imaginea de cover („Young Russia”), pare ca toate cele cele trei varste explorate de catre fotograf se citesc pe chipul personajului sau. Si copilaria, si pubertatea, si adolescenta. Mai mult decat atat, se poate ghici in spatele privirii fixe forta, determinare, siguranta, viziune, vocatie de martir, caracteristici indeobste asociate adultilor. Copilul este imbracat cu o haina care-i precede varsta, destinul, traiectoria, potrivita mai degraba pentru oamenii adulti, asezati solid in matca lor.
In cadre mai largi sau mai inguste, tablourile patrate ale lui Oleg Videnin propun un studiu antropologic asupra unei istorii contemporane prin portretizare. (F.S)