Yulia Artemyeva: Ballerina and Flowers

0

Dacă ar fi să vorbim doar despre frumusețe, grație și fragilitate, toate tranzitorii, ar fi foarte simplu. E suficient să privim câteva clipe fotografiile Yuliei Artemyeva pentru ca lucrurile să se decanteze comod în această privință. Dar ar fi nedrept și insuficient să oprim gândul la doar atât. Pentru că proiectul ei, ”Ballerina and Flowers” e mult mai mult decât pare a fi la prima citire. Yulia nu fotografiază balerine și flori doar de dragul de a le poza și aduce împreună, ci caută Forma ideală, ca unitate organică, indivizibilă. Întregul ei proiect e o căutare a unei forme primare care poate servi oricând ca arhetip. După ce a găsit-o în natură, încearcă sublimarea ei prin artă. În spatele diversității de forme si expresii discursive se ascunde același concept și mesaj care dă viață și încarcă de sens fiecare imagine: frumusețe, grație, fragilitate, vremelnicie.

Căutarea posturilor adecvate în ceea ce o privește pe balerină nu e chiar atât de laborioasă pentru simplul fapt că natura pură e sobră, accesibilă și nesofisticată. Și n-are nevoie de limbaje codificate pentru a se face înțeleasă. Marea provocare a fost însă complementaritatea celor două, Formă și Fond, puse față-n față, în oglindă, una justificându-se prin prezența celeilalte, chiar dacă ambele sunt percepute ca fiind extrem de organice, veritabile realități de sine stătătoare. Niciuna dintre ele însă nu schimbă prin sine realitatea, doar o întărește.

Tematic, și în parte și ca expresie, proiectul Yuliei Artemyeva amintește despre simplitatea și eleganța absolută a calelor și orhideelor lui Mapplethorpe sau, un pic mai aproape de noi, a lotușilor și lalelelor lui Yasuhiro Ishimoto, maeștri în căutarea formei perfecte și a reprezentării acesteia. Fotografa împacă foarte bine eterna dispută a standardului estetic dublu: Formă (înfățișare, contur) – Fond (forță a subiectului). Fiecare imagine a proiectului are un puternic impact vizual. Lumina, tonurile de gri, contrastele, eleganța și armonia mișcărilor, similaritățile – toate impresionează. Ca și la Mapplethorpe și Ishimoto, la Yulia Artemyeva fotografia e tăcută. Și nu pentru că ar fi o chestiune ce ține de discreție, ci de muzică.

 

Yulia ArtemyevaYulia Artemyeva

  • născută în 1983, Nizhny Novgorod (Rusia)
  • studii: diplomă în Economie
  • peste 200 de expoziții de grup în 38 de țări ale lumii
  • publicată în: DODHO, L’oeil de la Photographie, C41 Magazine, F-Stop Magazine, PhotoArtMag, Edge of Humanity Magazine etc.
  • peste 60 de premii la diferite concursuri internaționale
  • fondatoare de școală de fotografie online: @foto.so.smyslom
  • reprezentată de Plainpicture Photo Agency (Germania)
  • website: https://yulia-artemyeva.com/

 

Pentru a surprinde extraordinara frumusețe a unei balerine, Yulia Artemyeva a lucrat cu un singur protagonist: Marina Mastyka, de la Teatrul de Operă și Balet din Nizhny Novgorod.

 

Despre fragilitate

„Când am vazut-o pe Marina pentru prima oară, mi-am dat seama că ea trebuie să fie eroina acestui proiect. Era micuță, fragilă și subțire, exact atributele unei flori delicate. Rochiile sale aerisite semănau perfect cu petalele unor flori, iar mișcările ei fascinante se regăseau în forma acestora”, explică Yulia Artemyeva.

© Yulia Artemyeva: Ballerina and Flowers

© Yulia Artemyeva: Ballerina and Flowers

Fiecare pereche de imagini compară forma unei flori cu postura balerinei, aceasta din urmă replicând unei reprezentări deja date. ”Durata carierei unei balerine este scurtă, la fel ca viața unei flori. Frumusețea unei femei, de asemenea, nu este eternă, la fel ca existența unei flori. Știți la ce vârstă se retrag balerinele în Rusia? La 38 de ani. Floarea, frumusețea, grația, cariera, toate sunt supuse fragilității. E o comparație constantă care poate naște multe alte înțelesuri”, ne spune fotografa.

 

De unde vine inspirația?

Declicul în realizarea proiectului a fost accesarea amintirilor din copilărie și adolescență, reîntoarcerea voluntară în trecutul în care baletul juca un rol major în viața sa.

© Yulia Artemyeva: Ballerina and Flowers

© Yulia Artemyeva: Ballerina and Flowers

„Baletul este o parte uriașă a vieții mele. Am făcut balet toată copilăria și adolescența. Acum încerc să documentez acest subiect prin fotografia pe care o fac. Este ca o terapie pentru mine, dar și un fel de definitivare a Formei. Inspirația a venit, așadar, din amintirile trecutului. Fotografiez balerini de mult timp, dar abia în 2015 am început să lucrez la un proiect pe această temă. Primele zece cadre ale proiectului le-am realizat în ceva mai mult de o lună de zile. Însă fiecare floare pe care am vazut-o mi-a dat alte idei despre noi tipare. Astfel că după un an de zile am mai adăugat proiectului trei noi lucrări”, ne lămurește Yulia.

 

Justificarea alb-negrului

„Ballerina and Flowers” a fost din start conceput ca un proiect în alb-negru. Și există explicații pentru asta. Fotografa lucrează însă cu aceeași pasiune și precizie și atunci când vine vorba despre imagini color. De altfel, majoritatea proiectelor ei au fost lucrate color.

© Yulia Artemyeva: Ballerina and Flowers

© Yulia Artemyeva: Ballerina and Flowers

„Îmi place fotografia ca vânătoare de imagini, ne spune Yulia Artemyeva. Toate cadrele au fost realizate având în jur mult dinamism și multă mișcare, de aceea, pentru dexteritatea fotografiatului, am ales un aparat foto digital care-mi permitea o libertate de acțiune mai mare. Îmi place la fel de mult fotografia color și fotografia alb-negru. Prezența culorii în fotografie trebuie însă justificată. În acest proiect forma este importantă, aspectele ei, liniile, lumina, umbrele, textura – de aceea am preferat să-l prezint în alb-negru. Pentru mine, baletul este despre grație, fragilitate, efemer, evanescență, la fel ca balansarea unui picior de balerină, la fel ca saltul ei, la fel ca întreaga ei carieră. Care este cea mai bună modalitate de a repeta toate acestea? Desigur, există flori!” (F.Ș.)

 

Share.

Lasa un Comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

English EN German DE Russian RU Italian IT French FR Romanian RO
error: Continutul este protejat!