Nu e loc de indoiala in „The Camera-Man”, proiectul lui Tadao Shibata. Totul e limpede si concis, de la idee si pana la realizare. Un demers conceptual pur, care nu se naste pe parcurs, ci cu mult timp inainte de a se trage primul cadru. Intai in mintea autorului, ca o problematica persistenta si nelinistitoare a omului modern, si abia apoi pe pelicula. Umanoizii lui Tadao Shibata n-au cap, asadar. In locul lui acestuia au fost atasate camere foto. Fiindu-i extirpat organul (functia) gandirii, omul devine o masinarie: rece, calculata, potential primejdioasa. Sau, pur si simplu, paradigma a ceea ce ne asteapta intr-un viitor apropiat. „The Camera-Man” este un proiect-metafora, vizionar, antropomorf si revelatoriu despre avatarurile omului in decursul istoriei sale.
- nascut si crescut in Tokyo (Japonia)
- locuieste in Satu Mare din 1993
- studii: Universitatea de Arta, Osaka (Japonia)
- cameraman si fotograf independent
- participari la expozitii de grup (Negresti-Oas)
- pagina Facebook: https://www.facebook.com/tadaofotostudio
Munca la proiect i-a prilejuit lui Tadao Shibata o reevaluare a ocupatiei sale de cameraman si fotograf. Avea impresia, la un moment dat, ca toate lucrurile pe care le-a invatat, inclusiv aspectele tehnice, nu-i mai sunt de niciun folos. Plonjase parca subit si daunator intr-o stare de neincredere si avea senzatia ca nu mai stie „fotografie”. „A fost conflict in capul meu”, afirma, cu umor, Tadao Shibata.
Ideea realizarii unui astfel de proiect i-a venit observand rapiditatea cu care apareau pe piata noi si noi aparate foto-video, din ce in ce mai performante, calculatoare, softuri de editare a imaginilor etc. Tot esafodajul pe care isi ridicase pana atunci cariera de fotograf si cameraman risca sa se prabuseasca pentru ca noile device-uri erau capabile sa faca aproape toata munca in locul tau. Asa a inceput sa foloseasca aparate foto vechi, antropomorfe, pe post de subiect. Proiectul functioneaza astfel, in subsidiar, si ca o modalitate terapeutica de a se explicita, intelege si accepta pe sine ca fotograf. Pornind de la chestiuni exterioare, comune si aparent banale, „The Camera-Man” vireaza catre semnificatii care tin de locul si rostul lui Tadao Shibata ca fotograf, dar si ca individ, in lume. „Am vrut sa fie si un prilej de reflectie asupra fotografiei, in general”, marturiseste el.
Proiectul a inceput in urma cu sase ani, dar in ultimii patru ani nu s-a mai dezvoltat aproape deloc, recunoaste fotograful. Chiar si asa, seria sa de imagini contine toate datele esentiale ale unui proiect organic si fertil in ceea ce priveste semnificatiile sale. Pentru decor au fost folosite aparate foto Tachinara Feeld 4×5, Canon EOS 1, 20D si 40D si trepiede Slik.
Pentru urmatorul sau proiect, Tadao Shibata va abandona atmosfera de studio in favoarea cadrului natural. (F.S.)