Ati avut vreodata, intr-o strafulgerare de-o secunda, senzatia scurgerii fizice a timpului? Priviti fotografiile lui Christopher Rauschenberg si s-ar putea sa aflati. Dincolo de nostalgia evidenta incapsulata in imagini, in cate doua imagini-pereche, „Paris Changing” comprima, aproape senzorial, si timpul, ca masura fizica, si istoria, ca matrice culturala. Fotografiile se cer mai mult a fi traite decat vizualizate seren, iar scurgerea vremii capata o savoare aparte. Christopher Rauschenberg fotografiaza „à la Atget”, cu mare atentie la compozitie, detalii si tonalitate, pastrand miraculos si atmosfera din imaginile predecesorului sau. Proiectul face o emotionanta acolada peste timp, la un secol dupa ce pionierul fotografiei documentare franceze a strabatut toate coltisoarele sarmantului Paris.
- nascut in 1951, New York
- B.A., Evergreen State College, Olympia, Washington
- fotograf, profesor, curator, editor
- co-fondator al Photolucida, Co-Op Nine Gallery, Blue Sky Gallery
- 116 expozitii personale si alte expozitii de grup in peste 17 tari ale lumii
- a publicat mai multe carti de fotografie
- website: christopherrauschenberg.com
- tiparita de Princeton Architectural Press, 2007
- dimensiuni: 21,6 x 27,9cm
- 192 pagini
- 172 imagini alb-negru
- comanda aici: https://www.amazon.com/Paris-Changing-Revisiting-Eugene-Atgets/dp/1616894679
Eugène Atget a documentat Parisul incepand din anul 1888 si pana la moartea sa, in 1927. Ca si multi altii, Christopher Rauschenberg il considera cel mai mare fotograf al tuturor timpurilor. Atget a captat imagini care iti induc sentimentul ca toate lucrurile trecatoare pe care oamenii le au sau le fac in rutina lor zilnica s-au evaporat, in urma lor ramanand doar realizarile transcedente, aflate dincolo de lumea materiala.
500 de imagini-pereche
„In 1989, intr-o excursie la Paris, m-am trezit la un moment dat fata-n fata cu un stalp de poarta, cu varf elicoidal, pe care mi-l aminteam foarte bine dintr-o frumoasa fotografie realizata de Eugène Atget.
Am re-fotografiat poarta din memorie si m-am intrebat cate dintre locurile pe care acesta le-a fotografiat ar putea fi in continuare documentate. Chiar acolo, pe strazile pe care Atget le-a strabatut in urma cu un secol, am decis sa ma reintorc si sa descopar daca obsedantul si frumosul Paris din imaginile sale mai exista inca”, povesteste Christopher Rauschenberg.
Opt ani mai tarziu, in 1997, dar si in anul care a urmat, fotograful american a calatorit de trei ori la Paris si a re-fotografiat 500 de locuri pe care Atget le documentase la inceputul secolului XX. 88 dintre aceste imagini-pereche fac obiectul unei carti intitulata „Paris Changing”, publicata de Princeton Architectural Press, in anul 2007.
Spiritul lui Atget
In timp ce re-fotografia Parisul lui Atget, Christopher Rauschenberg a descoperit multe alte locuri pe care faimosul artist francez nu le-a retinut pe pelicula, dar care pareau a fi impregnate de prezenta sa. N-a ezitat si a fotografiat sute de astfel de zone in care a simtit spiritul lui Atget.
„Evident, n-am intentia de a-l canaliza pe Atget si nu pretind ca acesta ar fi fotografiat acele locuri daca le-ar fi vazut. Pur si simplu, m-am plimbat prin Paris «in pantofii lui» si m-am lasat purtat pe unde m-au dus pasii sai. Vizitand toate acele locuri, e limpede pentru mine ca Parisul lui Atget e inca acolo pentru ochii care il cauta si vor sa-l vada. In partea centrala a orasului, cele mai multe dintre locurile fotografiate de Atget sunt acolo, pregatite pentru a fi imortalizate din nou. Se pot vedea efectele ploilor acide sau ale desenelor in graffiti asupra cladirilor. Mai presus de toate, strazile magice ale orasului sunt astazi ticsite de masini parcate. Cu toate acestea, Parisul lui Atget este cu siguranta inca acolo, halucinant, fermecator si misterios”, afirma fotograful american.
Scurta biografie
Christopher Rauschenberg practica fotografia din adolescenta. Intre anii 1982 si 1996 preda fotografie si tine cursuri de arta la Marylhurst College (astazi Marylhurst University), in Lake Oswego, Oregon. Fotografiaza in peste 32 de tari ale lumii, printre care: Argentina, Austria, Brazilia, Canada, China, Cuba, Danemarca, Marea Britanie, Franta, Grecia, Honduras, India, Italia, Macedonia, Mexic, Maroc, Rusia, Slovacia, Tanzania, Turcia, Uruguay.
In 1995, impreuna cu alti unsprezece fotografi, pune pe picioare un proiect (Portland Grid Project) care exploreaza si documenteaza orasul Portland (Washington) timp de noua ani de zile. Un al doilea grup de 12 fotografi completeaza proiectul pentru alti noua ani, iar al treilea isi deruleaza activitatea in zilele noastre.
Este co-fondator al unuia dintre cele mai apreciate portaluri de fotografie din lume (www.photolucida.org), aparut ca extensie necesara a Festivalului de Fotografie de la Portland, intitulat „Photo Americas”. In ultimii 37 de ani a fost curator a peste 724 de expozitii personale si a 48 de expozitii de grup. A editat si produs in jur de 60 de publicatii de arta fotografica, iar lucrarile sale se afla in colectiile a 11 muzee majore din intreaga lume. (F.S.)