Cosmin Gârleșteanu: Libertatea de a fotografia

0

Desi nu fotografiaza de mult timp, Cosmin Gârleșteanu pare sa fi dobandit deja un necesar si indispensabil exercitiu al observatiei, in virtutea caruia cadrele se aseaza disciplinat, conform unui algoritm interior pe care numai el il stie. Senzatia este ca a sarit etapele, fara sa mai treaca prin furcile caudine ale incepatorilor in domeniu: tot felul de gaze, animalute, peisaje nesarate ori portrete absconse, virari in alb-negru fara suport sau cromatici aiuritoare. Imaginile sale sunt, in primul rand, rodul unei acuitati vizuale de invidiat. Echilibreaza compozitional cadrul, apeleaza la corespondente cromatice ori tensioneaza scena, iar imaginea e autentica, dinamica si insufletita.

Un aer proaspat si autentic traverseaza intregul sau portofoliu, poate si pentru ca multe dintre cadrele sale au ca substrat umorul, mult mai digerabil decat alte teme pretins importante abordate de catre fotografii de strada. La Cosmin Gârleșteanu personajele interactioneaza, intr-un fel sau altul, unul cu celalalt si se simt bine in spatiul care-i gazduieste. Umbra omului contrabalanseaza perfect alte doua umbre, o inima si o cruce, iar portretul florentin de pe o umbrela nu este decat prelungirea in extenso a unui personaj altfel fara chip. Umorul de situatie este insa catalizatorul, interfata imaginilor sale. Un umor care nu judeca si nu ridiculizeaza in niciun fel subiectul, el fiind doar parte a unui context mai larg despre viata citadina obisnuita.

Majoritatea imaginilor din selectia de fata propune o abordare clasica a genului, cu omul in centrul actiunii si focusul in majoritatea cazurilor pe un singur personaj. Fotograful nu uita insa sa survoleze si practicile noi in domeniu (vechi altfel, dar imbracate in alte haine). Este vorba despre fotografia urbana fara personaj, bazata pe corespondente cromatice, mai personala tocmai pentru ca este o expresie mult mai directa a sinelui, un fel de still life urban fara prea multe intermedieri conjuncturale. Dar si, din ce in ce mai utilizate, fotografiile cu multe personaje in cadru, care par sa se miste haotic de colo-colo, in genul celor pe care azi le vedem des la Nikos Economopoulos, ca sa amintim doar de unul dintre cei mari, sau la aproape oricare festival de fotografie europeana cu tematici urbane. Aparentul haos e, de fapt, o dezordine fertila care descrie lumea in diversitatea si complexitatea ei. In babilonia dinamica din aceste cadre se ascund insa, de cele mai multe ori, perle de frumusete.

 

Cosmin GârleșteanuCosmin Gârleșteanu

 

Cosmin Gârleșteanu e economist, specializat in Contabilitate, dar cu pasiuni declarate pentru arte. Muzica, una dintre ele, l-a purtat catre un job in radio. Iar cu fotografia are o relatie veche. Actualmente este editor de stiri pentru o televiziune.

© Cosmin Gârleșteanu

© Cosmin Gârleșteanu

Sa-i ascultam marturisirea sincera si dezinvolta: “Fotografia s-a aflat mereu printre pasiunile mele. Inainte de orice altceva, a primat sentimentul de libertate pe care mi-l da. Spre fotografie mi-am indreptat cu adevarat atentia in urma cu trei ani, cand simteam ca lipseste ceva in ceea ce fac. Nu mi-a fost ușor sa realizez ce-mi place sa fotografiez, pot spune ca am luat-o pe incercate. Nu mi-e usor nici acum. De fapt, imi pare din ce in ce mai greu sa gasesc subiecte de fotografiat și sa nu aleg calea usoara, ce imi e deja la indemana.

© Cosmin Gârleșteanu

© Cosmin Gârleșteanu

Mi-am dat seama in timp ca e nevoie de respect fata de subiectul fotografiat. Iar daca sunt atras si de cadre cu aspect comic, e pentru ca fac parte din viata cotidiana, nu pentru a ridiculiza subiectul. Ma plictisesc des de ceea ce fac și nu putine au fost momentele in care am vrut sa ma las de fotografie. Am avut insa norocul sa primesc sfaturi bune de la apropiati si am decis sa merg mai departe. Sa aleg simplul si banalul si sa ma bucur de ceea ce ma inconjoara”, afirma Cosmin Gârleșteanu. (F.S.)

 

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

error: Continutul este protejat!